czwartek, 3 maja 2012

Android na witaminie C++


Jak wiadomo od jakiegoś czasu, firma Oracle domaga się od Google milionów odszkodowania, zaraz po tym jak zakupiła prawa do Javy (mimo, że java była OpenSource). Google oczywiście nie płaci, ciągają się po sądach i cała sprawa jest zagmatwana, ale to nie o jest clou.

Otóż w dobie kilkurdzeniowych procesorów od wydajności komputerów sprzed paru lat, grupka programistów niejako od zaplecza postanowiła rozwiązać problem szybkości Androida i jednocześnie ukrócić starania Oracle o odszkodowanie. Jak, zapytacie? Bardzo prosto. Tłumacząc cały system z javy do języka C++. O ile mała grupka niezależnych programistów będzie mieć problem z dokończeniem dzieła, o tyle jeśli zainteresuje się tym Google to nasze telefony i tablety (zegarki, a nawet lodówki i aparaty cyfrowe) dostaną solidnego kopa.

Technicznie rzecz ujmując, wirtualna maszyna Dalvik jest całkiem wydajna ale java przez swoją skomplikowaną budowę spowalnia działanie aplikacji i całego systemu, a mimo to Android całkiem nieźle sobie z tym radzi. Jednak odmiana proponowana przez programistów, nazwana Mono, jest po stokroć bardziej wydajniejsza. Poniżej wykres szybkości w sekundach przy użyciu standardowego benchmarkowego drzewka binarnego w javie i mono (C++):


Wygląda to bardzo obiecująco i mam nadzieję, że Google się tym zainteresuje. Skorzystają na tym głównie posiadacze słabszych urządzeń, ale pozostali na pewno też nie będą narzekać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz